Tip 1: Bepaal doelstelling(en)

Wat is het doel van de mailing? Klanten of donateurs werven, producten en diensten aanbieden, branding, traffic in de winkel genereren, relaties onderhouden, etc.

 

Tip 2: Bepaal doelgroep(en)

Wie wilt u met de mailing bereiken? Bestaande klanten of nieuwe klanten? En gaat u voor de wet van de grote getallen (iedereen aanschrijven) of is een selectie wellicht rendabeler? En welke brug kan de toepassing van VDP (variabele data printing) slaan?

Veelgemaakt selecties zijn op basis van geografische ligging, demografische gegevens, zakelijke criteria, persoonlijke voorkeuren, etc. Maar u kunt ook selecties maken met behulp van de RFM‑methode. Dit is een eenvoudige methode om de waarde van uw klant in te schatten:

  • Recency: hoe recentelijk heeft de klant gekocht?
  • Frequency: hoe vaak koopt de klant?
  • Monetary value: wat is de gemiddelde waarde van de aankoop?

 

Tip 3: Voorkom verspilling

Bij een databureau kunt u de adressen laten controleren en desgewenst laten verrijken. Hierdoor voorkomt u onnodige kosten voor retouren en irritaties (foutieve schrijfwijze).

 

Tip 4: Samenstelling mailpack

Een mailing bestaat doorgaans uit 4 elementen: envelop, brief, folder, antwoordkaart. Zet deze in om de boodschap te versterken. Begin met een streamer op de envelop, een duidelijke call-to-action in de brief en herhaal uw propositie op de antwoordkaart.

Daarnaast zijn er nog tal van foefjes die de respons stimuleren. Denk aan het gebruik van highlights (arcering, onderstreping), het inzetten van een deadline (op=op), het benadrukken van exclusiviteit of het vooruitzicht op een beloning.

En om de mailing helemaal compleet te maken kunt u deze uitbreiden met een vooraankondiging (kan ook middels email) en een reminder achteraf.

 

Tip 5: Test

Het beste resultaat bereikt u door vooraf te testen. Dit wordt veel gedaan in de vorm van A/B testing waarbij er gevarieerd wordt in beeldmateriaal, verwoording van de propositie, tone-of-voice en samenstelling of omvang van het mailpack.

 

Tip 6: Responsverwerking

De consument van nu is ongeduldig. Hou hier rekening mee. Het verwerken van de respons was voorheen een arbeidsintensieve aangelegenheid, maar de hedendaagse technologie biedt voldoende oplossingen. Met behulp van codering en scannen kan de respons snel en goed verwerkt worden. Plan dit voordat u de mailing gaat versturen.

 

Tip 7: Evaluatie

Een evaluatie laat zien wat er de volgende keer beter kan of anders moet. In de evaluatie komen de volgende aspecten aan bod:

  • kosten/baten;
  • begroting/werkelijkheid;
  • knelpunten;
  • servicegraad.

 

Tip 8: Respons verhogende suggesties

  • bouw meetpunten in: antwoordkaart, activatie link, codering, kortingscode, etc.;
  • help de ontvanger door zoveel mogelijk gegevens vooraf in te vullen;
  • vermeld duidelijk de reageer opties (website, e-mail, telefoonnummer, etc.);
  • haak in op een actuele gebeurtenis (politiek, persoonlijk, geografisch);
  • pas risico reductie toe door het toevoegen van een sample, het tonen van recensies of het geven van garanties en service;
  • zorg dat de mailing opvalt (kleuren, formaat, bobbel, streamer);
  • beperk lappen tekst en gebruik aansprekende afbeeldingen;
  • voeg een ‘bobbel’ toe;
  • gebruik een antwoordnummer (zeker indien de ontvanger een consument is);
  • informeer medewerkers over de mailing zodat zij op de hoogte zijn over de actie en vragen kunnen verwachten;
  • informeer bij niet-respondenten naar de reden;
  • update uw CRM.

 

Wij begrijpen dat het voor u een hele opgave kan zijn om al deze elementen toe te passen. Geen nood, want hulp is nabij. Bij Pro DM werken echte direct mail specialisten die u graag tot dienst zijn. Schroom niet om ons om advies te vragen.

Neem direct contact op met Pro DM